Kvalitetsutveckling
Kvalitetsutveckling för mig är bl.a. att effektivisera metoder,
rutiner och arbetsflöden, att ifrågasätta, att förbättra, i syfte
att snabba upp hantering och flöden, minska kostnader, öka
servicenivån och höja kvaliteten, under och med bibehållen styrning av verksamheten.
Ordning & reda hör också hemma här.
Det kan handla om att utveckla processtänkandet genom att kartlägga befintliga
arbetsmetoder, procedurer och flöden för att sedan ifrågasätta dem, göra dem effektivare,
att kartlägga och effektivisera resurser (t.ex. kompetenser och information) i verksamheten,
och att effektivisera användandet av resurserna, och att göra utvärderingar i syfte att hitta
förebilder (och etablera excellenscentra) likväl som att identifiera förbättringsområden.
Ledarskapet i organisationen behöver kanske utvecklas, en mer strukturerad
målstyrning införas, kanske är det dags att närma sig kunderna och samordna
med och stötta i deras processer och verksamhet.
En annan sida handlar om mjukare, mindre mekaniska delar av verksamheten, t.ex. företagets eller
organisationens värden och kraften av att dessa tillämpas. Här kommer mina kunskaper och
erfarenheter av coaching väl till pass.
Kanske finns det redan en pärm märkt ISO-9000 i bokhyllan? Den kan vara basen från vilken
verksamhet kan utvecklas och tas till en nästa nivå, i riktning till internationellt erkända nivåer.
Ett syfte med kvalitetsutveckling är att förändra verksamhetens styrning så att verksamheten
blir proaktiv och än mer högpresterande och på så sätt slipper drabbas av
påtvingade förändringar, kanske till och med så att den egna verksamheten snarare leder andra till att
anpassa sig och förändras.
Genom en aktiv kvalitetsutveckling etableras förändring som ett konstant, kontrollerat tillstånd,
oavsett om det är under tillväxt, förvaltning eller nedskärning.
Kvalitetsutveckling är att effektivisera och vidareutveckla verksamheten på ett vettigt och
kontrollerat sätt.
För mig handlar det också om att stanna kvar och se till att
förändringen består. I verkligheten.
Humankapital: Kunskap, företagskultur, erfarenheter som sitter i medarbetarnas huvuden. Företaget
eller organisationen har tillgång till denna under tiden medarbetaren är på plats.
Utanför arbetstiden har företaget temporärt inte tillång till denna. När
medarbetare lämnar företaget har företaget inte längre tillgång till denna, med
mindre än att man nyanställer.
Strukturkapital: Kunskap som sitter i företagets dokumenterade sätt
att utföra verksamhetens aktiviteter. Detta kan vara i form av arbets- och
processbeskrivningar, procedurer, checklistor och i verktyg och hjälpmedel.
|