top

  

top

  

top

  

top

  

top

Till Sven Wallén Kvalitets- och verksamhetsutveckling

Sven Wallén MBA

Kontakta Sven

Resultat

We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. - Aristoteles


Några VU-resultat

  • Utforma och med leverantör förhandla avtal för underhåll och drift av ett biljettsystem, utveckla och beskriva relaterade processer och rutiner för drift och underhåll, delta i offentlig upphandling, utforma metoder för, samt utföra, överlämning från projekt till linjeorganisation.
  • Produktutveckling: Utveckling av framför allt olika customer support-tjänster genom processbeskrivningar, arbetsmetoder, mätningar och förbättringar. Globalt införande.
  • En utvärderings- och certifieringsmetod jag utvecklade tillsammans med en kollega i slutet på 1990-talet. Syftar till att etablera "best practice" och excellenscentra samt uppmuntra till nätverkande och erfarenhetsutbyte mellan enheter. Metoden var väl mottagen och användes under drygt tio år. Den kan enkelt anpassas till olika verksamheter.
  • Etablera, underhålla och utveckla ledningssystem (ISO 9000).
  • Kommunikationsprojekt: Sammanställning av verksamhetsunderlag såsom strategidokument, process- och tjänstebeskrivningar, leveransstruktur, attityder och förhållningssätt.
  • Utveckla, uppdatera och global implementering av strategi för tjänsteområdet customer support.
  • Utveckla, uppdatera och global implementering av ny leveransstruktur för tjänsteområdet customer support.
  • Interna verksamhetsutvärderingar: Varje utvärdering är unik, oftast föranledd av ett kundklagomål efter ett driftstopp eller ett misslyckat kundprojekt. Utvärderingarna gjordes oftast av en grupp om två till fem personer (utan direkt engagemang verksamheten men med god kännedom om den) under två till fyra veckor, tvärs över organisatoriska och geografiska gränser. Rapportering till påverkade bolags ledningsgrupper.
  • Verksamhetsflytt från Nynäshamn till Stockholm.
  • Införande av ny webbplatsstruktur.

Några omdömen

  • Sven har med stor noggrannhet och stort intresse utfört sina arbetsuppgifter till vår fulla belåtenhet. Han har visat sig mycket ansvarsmedveten och initiativrik. Uppskattad bland kollegor, chefer och kunder över hela världen framförallt för sin humor, sin uthållighet, sin professionalism och sina goda och breda kunskaper.
    [...]
    Då han dessutom är synnerligen lätt att samarbeta med, vill vi ge honom våra allra bästa rekommendationer.
  • Sven har utfört sina arbetsuppgifter på ett föredömligt sätt med stor objektivitet och uthållighet och har visat många prov på analytiskt och resultatinriktat arbete. Sven är uppskattad av kollegor och samarbetspartners inom och utom [företagsnamn] organisation
    [...]
    Vi lämnar honom våra allra bästa rekommendationer.
  • Ordning-och-reda-priset från MBA på Handels 1998: "... och som första MBA-student genomfört ett projekt "on time, on budget" och helt utan överraskningar."

Några resultat jag hjälpt klienter uppnå

  • Självförtroende: N.N. kände sig mobbad på jobbet, och efter ett långt pass med mig kvittrar hon och är glad på jobbet.
  • Framtidstro: N.N. upplevde att hennes liv skulle vara slut inom ett par år, ändrade inställning efter en kort session med mig och hade helt plötsligt ett helt annat problem: Vad skulle hon nu hitta på med all tid?
  • Ny position: N.N. hade tillträtt en ny position och genomförde efter coaching hos mig ett nationellt symposium och fick mycket beröm för uppdraget.

Några omdömen från coachingklienter

Flygrädsla

Hej Sven!

Jag är verkligen så nöjd med behandlingen. Resan jag skulle göra direkt efter behandlingen våren -07 med jobbet gick så bra. Hade ingen olustkänsla eller rädsla överhuvudtaget, jag njöt av hela resan. Den stora utmaningen var om jag skulle våga åka med min familj (man och två barn). Vi bokade en resan nu till sommaren -08. Hade en liten olustkänsla en tid innan, men tänkte verkligen på det som vi hade gått igenom och samtidigt övertyga mig själv att allt skulle gå bra. Så när vi väl satt i planet och skulle lyfta så kände jag ingenting förutom en stor förväntan. Allting gick så bra, lutade mig tillbaka i sätet och bara njöt.

Mest ledsen är jag att så många år av mitt liv har gått till spillo pga av min flygrädsla. Men nu är den borta och många resor skall bokas.... :)

Jag vill verkligen tacka dig från djupet av mitt hjärta. - Lisa Andersson 2008


Hej Sven, du ska bara veta hur bra flygresan gick. Innan vi startade var jag jätterädd, men när vi hade varit uppe i 5 min slappnade jag av HELT och resten av resan gick super! Jag fördrev tiden med att spela kort, lyssna på musik och spela spel. Resan gick alltså jättebra och det här är nog tack vare dej.

Hejsan, nu har jag varit ute och flugit igen, till Malmö (Lund) den här gången! Allt gick lika bra som till London, alltså väldigt bra! - HR 2004


Tack för hjälpen med N.N.s flygrädsla. Vi fick en fantastisk resa till Afrika :) - SL 2004


Tack Sven!!!

Det funkade! Flygandet alltså. Lite skakis första 10 minuterna på planet sen slappnade jag av så mycket att jag somnade en stund på ditvägen och kände mig avslappnad inför landningen också.

På hemvägen var det ko-lugnt hela vägen till Arlanda då var jag lite orolig, men inte som förut.

Stort Tack!!! - RK 2000


Artikel i tidningen Hälsa nr 2 2005

Förhandlingshjälp

Tusen tack för dina mejl, det är väldig snällt av dig att ta så mycket tid. Jag har kommit överens med min f.d. fru om pengarna, nu återstår att enas om boendet. Jag tar med mig dina råd. (OAS 2001)

Tunga lass lättas

Hej!
Det var den tyngsta bördan jag burit hela livet som jag nu blivit fri från genom time lines hos dig. Jag är en helt annan person idag, utan skuldkänslor för allt omöjligt, som jag ändå inte kan göra något åt. Oerhört befriande!
Jag kan ju inte ens tacka dig för allt detta -det är för stort- så jag får tacka livet eller bara låta dig veta !
En lycklig och glad Gunilla (2004)
 
[time lines är ett av mina många verktyg - Sven]


Föreläsningar

Föreläsning på NLP-dagen 18 maj 2001: "Hur jag använder NLP i jobbet".

Föreläsning på NLP-dagen 21 februari 2002: "NLP och förhandling".


Press

Omskriven som coach bl.a. i tidningen Hälsa nr 2 2005


Vi ska leverera, inte vad kunden vill ha, utan vad kunden inte ens har kunnat drömma om att han ville ha; och när han får se det kommer han omedelbart att inse att det är vad han velat ha hela tiden.
Sir Denys Lasdun, brittisk arkitekt, 1972

 

Referenser lämnas gärna på begäran.

Till början på sidan

Webbplatsinformation, information om kakor

 

Things happen within the box ...

... and ...

 

saker händer i lådan

saker händer utanför lådan